Här är juryns motivering: ”BRA har under 2018 tagit ledartröjan i debatten för bioflygbränsle och har som första flygbolag gått med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, med målet att bli fossilfritt år 2030. Dessutom har BRA gjort det enkelt för både privat- och företagskunder att betala för att flyga fossilfritt, vilket ökar betalningsviljan bland kunderna att flyga klimatsmart.”

De övriga nominerade var:

Air France/KLM
I maj öppnade KLM den dagliga flyglinjen Växjö-Amsterdam. Linjen tankas till 5 procent med biobränsle, resterande utsläpp klimatkompenseras. Därmed är den KLM:s mest hållbara flyglinje i världen. Dessutom har KLM gått med i ett konsortium som undersöker förutsättningarna att börja producera bioflygbränsle i Småland.

SAS
SAS klimatkompenserar för alla sålda ungdomsbiljetter och för personalens tjänsteresor. Bolaget har satt upp målet att tanka biobränsle motsvarande hela bolagets inrikestrafik från 2030. Som ett av få flygbolag har man även satt upp målet att minska sina totala utsläpp, inte bara utsläppen per passagerarkilometer, med 25 procent till 2030.

Scandic Hotels

Scandic har under decennier varit en pionjär inom hållbarhetsarbete. Under 2018 har kedjan fokuserat på att minska plastförbrukningen, vilket lett till 1,3 miljoner färre sugrör och 120 000 färre drinkpinnar. Scandic har även lanserat en växtbaserad hamburgare samt bytt gästernas papperstidningar mot digital läsning.

SJ
Ostron i Bretagne – eller i Grebbestad? SJ:s pr-kampanj ”Borta bra, men hemma bäst” fick under året stort genomslag i Sveriges största medier. Kampanjen jämförde svenska resmål med liknande, mer välkända internationella – och visade på skillnaden i utsläpp. Utan pekpinnar berättade SJ om möjligheterna till ett både härligt och klimatsmart resande.

Swedavia
Swedavia är en av två partners till Fly Green Fund, den ekonomiska förening som bildats för att skapa storskalig produktion av bioflygbränsle i Norden. Dessutom köper Swedavia biobränsle till den egna personalens alla tjänsteresor. Sammantaget bidrar det till att skapa en nordisk marknad för biobränsle.

Yasuragi
Yasuragi arbetar systematiskt med att minska sin klimatpåverkan, inte minst från gästernas mat. Under 2018 började konferensanläggningen att kraftigt reducera serveringen av rött kött. Endast 3,1 procent av drygt 80 000 serverade portioner till och med augusti innehöll rött kött.