Frustrationen är stor bland resenärerna som drabbas av pilotstrejken. I dagsläget har SAS utökat möjligheterna att boka om eller av biljetter till och med 5 maj, även för icke inställda flyg.

”En strejk är en extraordinär händelse utanför bolagets kontroll, samtidigt gör vi allt vad vi kan för att omboka och ge avbokningsmöjligheter till kunderna”, kommenterar Freja Annamatz, presschef på SAS.

Resenärer som inte kan flyga hem på grund av strejken ersätts för sina utlägg på plats, lovar hon.

”För de resenärer som är strandsatta gäller återbetalning för hotell och mat. Kunderna får också tillbaka pengarna för sina biljetter om de väljer ett avboka sin resa. Även om du har en ombokad resa kan du avboka den och få pengarna tillbaka.”

”På vår hemsida kan man se vilka flygturer som drabbas eller är i riskzonen för att ställas in. Vissa flyg avgår som planerat.”

”Vi har ett ansvar att ta hand om våra passagerare och återbetalar kostnader för hotell och mat precis som vid alla typer av inställda flyg och förseningar. Vi kontaktar resenärer som är strandsatta och försöker hjälpa dem så gott det går komma hem”, säger Annamatz.

Källa:TT